יום ראשון, 5 בינואר 2014

אייקידו, סוסים ועוד | נתי הרפז

אייקידו, סוסים ועוד | נתי הרפז © 2014

אני יודע שהכותרת נראית לכם מוזרה במקצת, אך יש קשר בין הדברים. ישנן מספר הקבלות שמצאתי בין רכיבה על סוסים ואימון באייקידו.

ברכיבה על סוסים, היחסים בין הרוכב לסוס מזכירים לי את היחסים בין אוקה לטורי. הבסיס ברכיבה, במיוחד בשיטה האנגלית, היא הישיבה של הרוכב על הסוס. הישיבה מורכבת מכל חלק בגוף. כפות הרגליים, הברכיים, הירך הפנימית, האגן, הגב, הידיים והראש. קיימיםאלמנטים רבים שעל הרוכב לתרגל עד שהוא מצליח לשבת בצורה נכונה. לישיבה בצורה נכונה יש חשיבות מהרבה בחינות; ראשית, ישיבה נכונה היא ישיבה בריאה שלא תזיק לעמוד השדרה ולאיברים נוספים בגוף. שנית, ישיבה נכונה מאפשרת לך יציבות. שלישית, ישיבה ויציבות מאפשרים לך שליטה טובה בסוס. רביעית, ישיבה נכונה היא ישיבה שמפריעה לסוס כמה שפחות ומאפשרת לו לנוע בטבעיות.

אוריגמי לשנה החדשה - שנת הסוס - 2014
בכדי שהרוכב ילמד ישיבה נכונה הוא צריך הדרכה נכונה והוא צריך סוס. כמו שאתם בטח יודעים, יש גישות לימוד הדוגלות בלימודים בדרך הקשה. כלומר, ככל שדרך הלימוד היא קשה יותר, כך התלמיד נהיה טוב יותר. אבל תחשבו לרגע, האם ראיתם פעם הורה שנותן לילד שלו ללמוד ללכת על רצפה עקומה או ללמוד לרכוב על אופניים מפונצ׳רות? אני מניח שלא.

לגישתי, הדרך הטובה ביותר ללמוד ישיבה נכונה היא על סוס טוב. יכולים להיות סוגים שונים של סוסים. כולם טובים, אבל כל אחד טוב לדבר אחר. ללמידה צריך סוס מיוחד. סוס שמאפשר לרוכב להתרכז בלימוד עצמי ולא במלחמה ואילוף הסוס. כשאתה לומד לשבת על הסוס אתה רוצה סוס שמאפשר לך להתרכז בישיבה הנכונה אשר דורשת שילוב של אלמנטים רבים שאינם באים בטבעיות. ישנם סוסים שאינם מאומנים מספיק, ואינם מתאימים לתלמידי בית ספר. סוסים אלה כל הזמן מתנגדים לרוכב, מפתיעים אותו ולא נשמעים לבקשותיו. כאשר תלמיד נתקל בסוס כזה, הוא כל הזמן נלחם בו והוא לא יכול להתרכז בלימוד ישיבה נכונה. יתרה מזו, הדרך שבה נלחם הרוכב בסוס, גורמת לו לשבת בצורה עקומה שמאפשרת לו ביתר קלות להילחם בסוס אך מצד שני מעוותת לו את הישיבה.

כך גם באייקידו. כאשר תלמיד לומד אייקידו, בשלב הראשון הוא לומד איך לבצע את הטכניקה. הוא עדיין לא מתרכז או חושב על האלמנטים שמרכיבים את הטכניקה אלא הוא מתרכז בביצועה. כמו שזאב אומר, לכל אחד יש את האייקידו שלו. אם אנחנו רוצים לאפשר לטורי ללמוד את הטכניקה בצורה הטבעית ביותר בשבילו וכך להגיע לטכניקה הנכונה ביותר בשבילו אסור לנו להתנגד ואנחנו צריכים לזרום עם הנגה. ההתנגדות גורמת לטורי לנסות ולהילחם, והמלחמה מולידה טכניקה שהיא מעוותת לחלוטין ואיננה האייקידו הטבעי שלו.


על ידי כך שאנחנו מבצעים את תפקיד האוקה ללא התנגדות וללא מלחמה אנחנו מאפשרים לטורי לבצע את הטכניקה בצורה נקייה. צורה נקייה היא צורה שמנותקת מהפרעות חיצוניות אשר מעוותות את התנועה הטבעית. בהמשך, כאשר הטורי "יודע" כבר לבצע את הטכניקה, הוא יכול להתחיל לשלב אלמנטים נוספים לתוך הטכניקה כמו נשימה, שמירה על המרכז וכו`. רק לאחר שהטורי למד את הבסיס הוא יכול להתחיל ולהתמודד עם מצבים מורכבים יותר כמו ראן-דורי, כמו אימון נגד שני תוקפים, כמו קאשי-וואזה וכו`.

כך גם ברכיבה, רק לאחר שהרוכב למד את הבסיס של ישיבה נכונה ויציבה נכונה הוא יוכל ללמוד טכניקות מתקדמות יותר כמו קפיצות מכשולים, ריצה וכו`. הבסיס נבנה לאט וביסודיות. לאחר שהרוכב למד את הבסיס ואת הטכניקות הוא יוכל לרכוב על סוסים קשים יותר, סוסים שמתנגדים, סוסים שמשתוללים וסוסים שקופצים.

אני מקווה שההשוואה שניסיתי לערוך במקרה זה הובנה. כוונתי הייתה להעביר מסר לאוקה ולטורי. לאוקה - אפשר לטורי, לחברך, לבצע את הטכניקה בצורה נקייה וטבעית וכך תעזור לו להתפתח ולהגיע לאייקידו שלו. ולטורי - תעריך את העובדה שהאוקה נמצא כאן כדי לאפשר לך להתאמן וללמוד, שמור עליו, תודה לו ותעריך את העובדה שהוא נותן לך את גופו ואת עזרתו על מנת ללמוד.

תוספת קטנה מזאב: חשוב גם להשכיל לזהות את הרמה של האוקה שלך, ולהתאים את מורכבות ועצימות האימון ליכולתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה